Bedrijfskleding met sociaal hart

Trouwe medewerkers in bedrijf waar iedereen meetelt
Bij Company Fits draait het om meer dan bedrijfskleding. Oprichter René de Vries begon ooit vanuit de modewereld, maar koos al snel een andere koers: kleding maken die goed is voor mens én milieu. Wat begon met biologisch katoen, groeide uit tot een circulair en sociaal bedrijf waar duurzaamheid en kansen voor mensen hand in hand gaan.
René startte drieëntwintig jaar geleden met Company Fits. “We waren een van de eersten die biologisch katoen gebruikten. Nu gaan we nog een stap verder: we maken van oude kleding nieuwe kleding. Dat bespaart niet alleen uitstoot, maar ook geld – en dat spreekt klanten aan.”
Duurzaam en vernieuwend
In het begin lag de nadruk op design, maar inmiddels draait het bij Company Fits om duurzaamheid. “We ontwerpen niet alleen kleding, maar bedenken complete concepten: van presentatie tot logistiek. We ontzorgen bedrijven volledig – van de bestelwebsite tot het verzenden van pakketten. Vooral voor organisaties met veel vestigingen is dat goud waard.”
Samenwerken met sociale werkplaatsen
Ongeveer vijftien jaar geleden begon de samenwerking met sociale werkplaatsen. “Aanvankelijk uit noodzaak – we hadden mensen tekort in de logistiek – maar inmiddels ook uit overtuiging,” vertelt René. “We werken met twee groepen: mensen die uiteindelijk bij ons in dienst komen, en mensen die via de sociale werkplaats gedetacheerd blijven. Op dit moment werken er drie mensen bij ons via detachering en twee mensen zijn bij ons in dienst gekomen. Op een totaal van dertig medewerkers vind ik dat een mooie balans.”
Een kans geven, loont
De keuze voor sociaal ondernemen ontstond eigenlijk toevallig. “Maar ik vind het leuk om mensen een kans te geven,” zegt René. “En dat betaalt zich terug. Niet bij iedereen, maar vaak wel. Als mensen een kans krijgen, pakken ze die. Ze zijn trots, loyaal en betrokken. We hadden een jongen die chauffeur wilde worden – hier kon hij zich ontwikkelen en nu rijdt hij voor een kringlooporganisatie. Dat zijn de verhalen waar je het voor doet.”
Het is niet alleen maar zonneschijn. “Na een jaar of twee, drie kan de magie er soms een beetje af zijn,” vertelt René nuchter. “Dan lopen ze tegen hun grenzen aan of willen ze juist meer. Daarom is het belangrijk om mensen af en toe te laten rouleren, nieuwe taken te geven of gewoon even te evalueren: past dit nog?”
Aanpassen met aandacht
Bij Company Fits draait het om passend werk. “Je moet niet verwachten dat iedereen hetzelfde tempo aan kan. Je richt je proces zo in dat het werk bij de persoon past. En ja, dat betekent soms dat dingen wat langer duren. Maar dat hoort erbij. Je betaalt daarom ook een lagere vergoeding. En je vergelijkt ze niet met reguliere medewerkers – je kijkt naar wat wél werkt. En als iets niet werkt, dan moet je eerlijk durven zijn.”
Team aan boord
Het team van René moest ook wennen. “Je moet het samen doen. Ik kan het leuk vinden, maar mijn magazijnteam werkt er dagelijks mee. Dus neem ik ze mee in het verhaal. Als het druk is, hoor je wel eens: ‘Het zou sneller kunnen zonder die extra begeleiding.’ Dat mag, zolang het momentopnames zijn. Maar als het structureel botst, dan moet je terug naar de tekentafel. Want uiteindelijk zijn we wel een commercieel bedrijf, geen zorginstelling.”
De juiste match
Een goede match begint met voorbereiding. “We laten iemand eerst een half dagje meelopen,” legt René uit. “Om te kijken of het klikt. De sociale werkplaats helpt daarbij – die kent de mensen, die weet wat zij nodig hebben en wat wij nodig hebben. Onze contactpersoon is ook de begeleider op de werkvloer, dat werkt prettig. Zo zie je snel met elkaar of iets werkt – of niet.”
Waardevol voor iedereen
Wat het oplevert? “Trouwe medewerkers, vooral. Het zijn geen jobhoppers of mensen die op maandag niet uit hun bed kunnen komen. Als mensen het naar hun zin hebben, zijn ze zó loyaal. En ze doen hun werk met plezier– waar anderen repeterende taken saai kunnen gaan vinden. We hebben hier bijvoorbeeld een dame die orders pikt. Ze kent de codes, vliegt met haar karretje door het magazijn. Helemaal op haar plaats. Ze is goud waard.”
Mee in de club
Iedereen hoort erbij bij Company Fits. “We nemen iedereen mee naar teamuitjes en vieringen,” zegt René. “Ze zijn onderdeel van de club ,en dat voel je aan de sfeer. Dat moet passen bij je bedrijfscultuur, anders werkt het niet.”
Uitdagingen en lessen
De grootste uitdaging blijft het werk passend maken. “Soms verwachtingen bijstellen en niet te snel willen. Je moet weten wat iemand kan en goed afstemmen met de sociale werkplaats. En soms leer je door te proberen. We hebben eens iemand gehad die zich ging gedragen alsof hij de baas van het magazijn was – dat zijn momenten waarop je moet bijsturen,” lacht René.
Successen met een glimlach
Er zijn prachtige successen. “We hadden een oudere man, langdurig werkloos. Hij begon hier via de sociale werkplaats en werkte zich op tot chef van de werkvloer, tot aan zijn pensioen. Hij wás Company Fits. En nu hebben we twee dames lopen die echt hun plek gevonden hebben. Ze zeggen niet meer dat ze bij de sociale werkplaats werken, maar dat ze bij Company Fits werken. Dáár doe je het voor.”
Social return als troef
Naast het menselijke verhaal is er ook een zakelijk voordeel. “Steeds meer klanten vragen naar social return. Gemeenten, ziekenhuizen, overheden – ze willen weten wat je doet op dat gebied. Wij werken bijvoorbeeld voor Paleis Het Loo. Als je kunt aantonen dat je hier actief mee bezig bent, scoor je punten bij aanbestedingen. En terecht: het dwingt bedrijven om verder te kijken dan alleen winst.”
Advies aan andere ondernemers
René heeft een helder advies voor anderen die sociaal willen ondernemen. “Doe het samen met de sociale werkplaats. Breng goed in kaart wat de werkzaamheden zijn en of dat past bij het tempo en begeleiding van een sociale werkplaats. En als je de randvoorwaarden op orde hebt: neem je team erin mee. Zorg dat zij ook gemotiveerd zijn om andere mensen verder te helpen. Als je dat goed regelt, dan krijg je er veel voor terug: betrouwbare mensen, een mooi verhaal, en een bedrijf waar iedereen meetelt.”